Het kwakkelende dieetbedrijf Weight Watchers slaat met Oprah Winfrey als boegbeeld een nieuwe weg in. De weegschaal staat niet langer centraal. De nadruk in het nieuwe afvalprogramma ligt op fitnessoefeningen en een gezond voedingspatroon.

Één woord zul je niet aantreffen in het nieuwe afvalprogramma Beyond the Scale dat Weight Watchers maandag presenteerde: dieet. Want mensen willen niet langer wekenlang leven op sla en glaasjes water om kilo’s kwijt te raken, ontdekte het Amerikaanse bedrijf na gesprekken met consumenten. Gewicht verliezen oké, maar wel op een natuurlijke manier door de levensstijl aan te passen.

Dat is de insteek van Weight Watchers-nieuwe stijl, schrijven The Wall Street Journal en de Financial Times. Leden moeten nog steeds elke week op de weegschaal staan bij bijeenkomsten, maar de BMI-grafiek is verdwenen uit het boekje dat hun voortgang bijhoudt.

Kille cijfers zijn niet meer het enige dat telt; de meetings draaien om het groepsgevoel en een holistische kijk op afvallen. Daarbij zijn fitnessoefeningen en een gezond voedingspatroon belangrijk.

Tegenvallende resultaten

Weight Watchers kan een nieuwe strategie goed gebruiken. De omzet van de onderneming daalt al elf kwartalen op rij. Begin oktober telde Weight Watchers 2,6 miljoen leden, voornamelijk in de VS en het Verenigd Koninkrijk. Dat is flink minder dan de 4 miljoen personen die in 2013 hun heil zochten bij het dieetbedrijf.

Voornaamste boosdoener is dat steeds minder vrouwen van middelbare leeftijd - de grootste doelgroep van Weight Watchers - diëten. In plaats daarvan kiezen ze voor gezonde en natuurlijke voeding. Denk aan de populariteit van superfoods als chiazaad, gojibessen en quinoa. Voedingsgiganten Nestlé en Unilever zagen de bui al hangen en stootten in de afgelopen jaren hun dieetmerken, respectievelijk Jenny Craig en Slim-Fast, af.

Een tweede trend die Weight Watchers parten speelt, is de opkomst van fitness- en dieet-apps zoals My Fitness Pal en Lose It. Daarmee kunnen consumenten bijhouden hoeveel calorieën ze dagelijks binnenkrijgen. Belangrijk detail: die apps zijn gratis. Het online abonnement van Weight Watchers kost 15,95 euro per maand.

Oprah als boegbeeld

Naast het nieuwe afvalprogramma heeft Weight Watchers nog een belangrijke troef: de bekende televisiester Oprah Winfrey. De 61-jarige talkshowhost nam in oktober een belang van 10 procent in de onderneming en kreeg bovendien een zetel in het bestuur.

Winfrey, die zelf al jarenlang verschillende diëten probeert, werd in juni benaderd door de marketingdirecteur van Weight Watchers. Ze wilde aanvankelijk een eigen dieet op poten zetten, maar koos ervoor om haar naam te verbinden aan het 52 jaar oude dieetbedrijf, nadat ze het nieuwe afvalprogramma met succes probeerde.

Winfrey is actief betrokken bij Weight Watchers. Ze heeft een plek in het bestuur en overlegt wekelijks met topman James Chambers over de strategie. Ook heeft ze onlangs een serie reclamespots opgenomen.

Of Weight Watchers met Oprah aan boord de weg omhoog vindt, moet blijken. Het vermogen van de televisiester, dat wordt geschat op 3,2 miljard dollar, is in ieder geval flink aangedikt sinds ze is ingestapt bij de onderneming. De koers van Weight Watchers is verdriedubbeld, waardoor Winfrey op papier een winst van bijna 200 miljoen dollar heeft gemaakt.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl